اهداف و مزایای بازاریابی اینترنتی

اهداف و مزایای بازاریابی اینترنتی

اهداف و مزایای بازاریابی اینترنتی

شرکتها از به کارگیری بازاریابی اینترنتی شش هدف عمده را دنبال می کنند:
1-اهداف هزینه گرا : یک سازمان ممکن است با هدف کاهش هزینه ها از بازاریابی اینترنتی استفاده کند. اینترنت به دلیل کاهش هزینه های مبادله و توزیع (در مورد کالاهای دیجیتالی) می تواند هزینه ها را به نحو قابل توجهی کاهش دهد. هدف کاهش ده درصدی هزینه چاپ بروشور یک نوع هدف هزینه گرا تلقی می شود.
2-اهداف فروش گرا : اهداف فروش گرا، اینترنت را به عنوان یک کانال خرده فروشی و توزیع تلقی می کند.
3- اهداف تغییر رفتاری : برای بعضی از سازمانها دستیابی به اثربخشی و کارایی در گرو انتقال فعالیتهای کلیدی آنها به اینترنت است. در بسیاری از موارد تحقق این هدف شامل تغییر رفتار فعلی مشتریان است تا آنان را به استفاده از اینترنت متمایل ساخته، امکان تحقق اهداف شرکت را فراهم سازد. به عنوان نمونه افزایش سهم مبادلات اینترنتی به میزان ده درصد می تواند جزء اهداف تغییر رفتاری باشد.
4- اهداف انتشار اطلاعات : انتشار اطلاعات، با کالاها و خدمات رابطه بسیار نزدیکی دارد. شرکتها گاهی اوقات جهت تحقق اهداف خود اقدام به انتشار اطلاعاتی می کنند که مشتریان به آنها تمایل دارند. برای نمونه، مشارکت فعال جوامع الکترونیکی به میزان 20 درصد طی سه ماه جزء اهداف انتشار اطلاعات است.
5-اهداف ترفیعی : اغلب وب سایتها هدف ارتباطاتی و ترفیعی را دنبال می کنند. رسیدن به نرخ 25 درصد پاسخگویی به نامه های الکترونیکی در مورد محصول جدید ،یک هدف ترفیعی است.
6-اهداف سرگرمی: ارائه ابزارها و بازیهای سرگرم کننده جزء ضمایم فعالیتهای ترفیعی است و شرکت از این طریق رضایت مشتری خود را افزایش می دهد.

مزایای بازاریابی اینترنتی
داربی و همکاران نیز مزایای بازاریابی اینترنتی را به صورت زیر معرفی می کنند:
1-دسترسی جهانی : بازاریابی اینترنتی امکان برقراری ارتباطات جهانی را برای شرکت فراهم ساخته، به شرکت کمک می کند تا به حداکثر تعداد مشتری دست یابد و از مرزهای ملی و منطقه ای با کمترین هزینه فراتر رود.
2-دسترسی فوری : اینترنت باعث می شود که مشتریان به طور بیست و چهار ساعته با کلیک کردن موس در طی چند ثانیه به اطلاعات مورد نظر دست یابند.
3- فضای نامحدود: فضای موجود در اینترنت برای انتشار اطلاعات برخلاف رسانه های سنتی نامحدود است.
4-تعامل: تعامل سبب ایجاد ارتباط دو طرفه بین خریدار و فروشنده می شود. اینترنت مشتریان را قادر می سازد تا بر مبادلات کنترل بیشتری داشته باشند و اطلاعات بیشتری را در مورد شرکت ، محصول و مارک به دست آورند.
5-چند رسانه ای بودن : اینترنت امکان استفاده از رسانه های مختلف و متنوع را فراهم می کند.

تکامل بازاریابی اینترنتی

تکامل حضور اینترنتی شرکت را می توان در طی پنج مرحله نشان داد. بازاریابی اینترنتی با گذر از هر مرحله به مرحله پیشرفته تری حرکت می کند. این مراحل در زیر بیان می شوند.
1-مرحله اطلاعات: در این مرحله شرکتها برای مشتریان خود اطلاعات ارائه می کنند. مشتری در این مرحله به صورت جستجوگر اطلاعات عمل کرده، وب سایت را مشاهده و اطلاعات لازم را کسب می کند و بعضی اوقات نیز ممکن است مبادله اینترنتی انجام دهد.وب سایت شرکت در این مرحله حالت ایستا دارد و اطلاعات مفیدی را به مشتری عرضه می کند.
2-مرحله ارتباطات : در این مرحله شرکت شروع به جمع آوری اطلاعات بیشتری در مورد مشتریانش می نماید. شرکتها از طریق پایگاههای داده داخلی و رفتار واقعی مشتریان در وب سایت اطلاعاتی در مورد ترجیحات مشتری، چرخه خرید و خریدهای مشتری جمع آوری می
استفاده می کنند.
3-مرحله مبادلات : در این مرحله بازاریابان شروع به مذاکرات دوجانبه می کنند. این مذاکره ممکن است قبل یا بعد از مبادله صورت بگیرد
4-مرحله بازاریابی ارتباطی: در این مرحله از حضور اینترنتی شرکت، بازاریابان از وب برای ارتباط با مشتریان استفاده می کند.
5-تجارت الکترونیکی: این مرحله آخرین مرحله حضور شرکت در اینترنت است. شرکتهایی که در این مرحله قرار دارند بیشتر مبادلات و تجارت خود را از طریق اینترنت انجام می دهند.
بازاریابان در این مرحله تمام سیستمها را جهت کاهش هزینه های مبادله به هم مرتبط می سازند.
پنج مرحله فوق بر اساس دو عامل زمان و ارزش در شکل مورد توجه قرار گرفته است. با پیشرفته شدن بازاریابی اینترنتی، ارزشی که در هر مرحله ارائه می شود نسبت به مرحله ماقبل بیشتر می شود.

شرکت طراحی سایت فانوس وب، ارائه دهنده روش های نوین طراحی سایت و سئو با صدها نمونه کار طراحی وب سایت موفق در بازار ایران و خاورمیانه می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید