بازاریابی ویروسی

روش های موفقیت در بازاریابی ویروسی

ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفاده شده توسط Hotmail  در سال 1996 به وجود آمده است. پایگاه Hotmail   یک نمونه بسیار عالی استفاده از این بازاریابی ویروسی است و بطور شگفت انگیزی نسبت به شرکتهای مشابه در دنیا رشد کرد.

در Hotmail مقرر شد ضمن اینکه آنها پست الکترونیک رایگان خودشان را در اختیار کاربران اینترنت قرار می دهند این عبارت در زیر پست های انها به نمایش دراید.

Get your Free email account at Hotmail

بازاریابی ویروسی چیست؟

ویروس، یک پوشش پروتئینی است که شامل مواد ژنتیک است. ویروس حمله کننده، از پوشش پروتئینی خود برای اتصال به یک سلول سالم استفاده می کند.

اولین بار که اتصال محکم و قابل اطمینانی صورت پذیرفت، ویروس مواد ژنتیک خود را وارد سلول سالم می کند و بصورت دائمی D.N.A سلول میزبان را تغییر می دهد.

ویروس نسبتا مؤثر، می تواند سلول میزبان را تبدیل به یک کارخانه تکثیر ویروس کند.

از همین خاصیت ویروس در بحث بازاریابی ویروسی استفاده می شود .بازاریابی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و  مشترکان به ماشین عظیمی که خبرها را دهان به دهان پخش می کنند، شرکت را در معرض دید همه (word of mouth) قرار می دهد.

مشاهده پیام تبلیغی یک شرکت با استفاده از ترغیب مشتریان به معرفی آن شرکت به دوستان و آشنایان می تواند بطور چشمگیری افزایش یابد. در واقع شرکت از مشتریان خود برای انجام این کار استفاده می کند و مشتری با هر بار استفاده ، بی اختیار بازاریاب و فروشنده محصول شرکت می شود .اگر درصد زیادی از دریافت کنندگان پیام، آنرا به تعداد زیادی از دوستان خود ارسال کنند، رشد ارسال آن پیام بسیار قابل توجه خواهد بود و همینطور اگر تعداد تبادل کم شود، رشد با شکست مواجه خواهد شد.

بازاریابی ویروسی شاید نام خوبی نباشد، اما کارکرد آن بسیار شگفت آور است .در این نوع بازاریابی به سرعت (فعالیت بازاریابی )  هم چون ویروسی، پخش می شود و دیگران از فعالیت شما آگاه می شوند .اصطلاح ویروسی بودن این نوع بازاریابی از Viral شما یا آن جهت متداول شده است که پیام ها و آگهی های تبلیغی با این روش، خیلی سریعتر از آنچه می توانیم تصور کنیم، مثل ویروس پخش می شوند .

بازاریابی ویروسی و تبلیغات ویروسی به تکنیک های بازاریابی اطلاق می شود که از شبکه های ارتباطی اجتماعی برای افزایش آگاهی و شناخت نام یا فعالیتی تجاری از طریق عملیاتی ویروسی (مانند نشر ویروس در کامپیوتر و انسان) استفاده می کند.

بازاریابی ویروسی هر استراتژی است که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق می کند و ایجادکننده امکان رشد ترویجی در نمایش و نفوذ پیام است.

بازاریابی ویروسی به معنای عرضه تسهیلاتی بطور مجانی و دادن اجازه به افراد برای انتقال آن به دیگران است ،پراکندن پیام میان مردم به هر تعداد که ممکن است، بدون اینکه پولی برای تبلیغات صرف شود .

در این نوع بازاریابی،پیام یا اطلاعات مانند ویروس خود را تکثیر می کند و مشتری منتشرکننده آن است. .بازاریابی ویروسی یک استراتژی بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می انگیزد ،این امر می تواند باعث جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی که ارائه می کنید و یا محصولاتی که تولید می کنید باشد .

متداول ترین روش برای انجام این نوع بازاریابی شبکه جهانی اینترنت است که با افزایش تعداد کاربران اینترنت، اهمیت آن روز به روز افزایش بیشتری می یابد .خریداران کالا و خدمات به صورت دایماً در حال افزایش بوده و بیشتر از گذشته به سایر خریداران برای یادگیری و بازاریابی آنلاین یا توصیه محصولات و خدمات جدید متکی هستند.

شرکتهایی مثل یاهو و هاتمیل با استفاده از این روش از طریق پیامهایی در برنامه های پست الکترونیک برای خود تبلیغ می کنند .بر اساس این روش هر نامه ای که توسط پست الکترونیک این شرکتها صادر می شود، حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است، یعنی به تعداد نامه هایی که مردم با استفاده از خدمات این شرکتها بین هم مبادله می کنند، این پیامها هم توزیع می شود .از آنجا که این پیامها بدون فعالیت و دخالت مستقیم این شرکتها توزیع می شود و در تمام مکاتبات بین افرادی که نشانی الکترونیک خود را از این شرکتها اخذ کرده اند، منتشر می شود به این شیوه بازاریابی ویروسی راهبردی می گویند.

آغاز یک طرح بازاریابی ویروسی اثربخش، مستلزم ارائه یک دلیل یا انگیزه قوی به افراد است تا آنها را تشویق به ارسال پیام و یا تبلیغ مورد  نظر به دوستان و اطرافیانشان کند .بطور مثال طنزها و لطیفه ها معمولاً خیلی سریع از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند، صرفاً به این دلیل که بامیه و خنده دار هستند .بنابراین کلید موفقیت در نهایت در دست بازاریابان است چرا که آنها باید با ارائه ایده ها و تشویق خلاقانه، انگیزه لازم را به افراد برای ارسال پیام مورد نظر به دیگران بدهند .یک ایده جالب توجه، به عنوان مشوق می تواند مشتریان را تشویق کند تا برای توصیه محصول و یا نام تجاری مورد نظر با هم ارتباط برقرار کنند .

بیشتر بخوانید: آموزش بازاریابی تلفنی

رویکردهای بازاریابی ویروسی

  • دنیایی که در آن بازاریابان می توانند با هزینه های تقریبا معادل صفر مشتری ایجاد کنند.
  • پیشنهاد می کند که ارتباطات ازحالت ” بازاریاب – مصرف کننده” به طرف ” مصرف کننده – مصرف کننده” جا به جا شود .در واقع، بیشترین قدرت در فروش محصولات و ایده ها از طریق بازاریاب به مشتری صورت نمی گیرد، بلکه از طریق مشتری به مشتری انجام می شود.

دلایل محبوبیت بازاریابی ویروسی

  • شبکه های اجتماعی کاملا به سمت وب حرکتکرده اند .اکنون بخش بزرگی از دوستان و اعضای خانواده هر شخص روی خط است یا بزودی به آن متصل می شود.
  • تماس شخصی بر روی وب تقریبا بصورت رایگان است.
  • هر شخص می تواند در عرض کمتر از یک روز با صد نفر ارتباط برقرار کند . و هر کدام از این صد نفر نیز به نوبه خود می توانند با بیش از صد نفر دیگر ارتباط برقرار سازند .در واقع هرم ارتباطی می تواند در مدت یک روز ساخته شود.
  • تأثیر شبکه نقش مهمی را ایفا می کند .همانطور که افراد بیشتری ثبت نام می کنند، آنها می توانند با گروه بزرگتری ارتباط برقرار کنند و به زودی تعداد کل بصورت تصاعدی افزایش می یابد.

بازاریابی ویروسی

انواع بازریابی ویروسی

بازیابی ویروسی حیله ای

فرد الف سعی می کند تا فرد ب را متقاعد کند که محصول را امتحان کند، زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد ب از آن محصول، فرد الف پاداشی دریافت کند. در این حالت استفاده کننده بایستی احساس کند که پاداش ارزشمند است و اینکه محصولات به اندازه کافی خوب باشند که برای نارضایتی احتمالی دیگران بتوان ریسک کرد.

بازایابی ویروسی ارزشی

در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم می شوند، فرد الف محصولی را امتحان می کند و آن را خوب می یابد، پس او به فرد ب می گوید که او نیز این محصول را امتحان کند. در این حالت محصولات باید به اندازه کافی خوب باشند تا منجر به ترغیب افراد شوند.

بازاریابی ویروسی ناخوشایند

افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار می دهند. فرد الف محصول را امتحان می کند و در می یابد که محصول خیلی بدی است ، سپس او مانع استفاده فرد ب از این محصول می شود. کسی که محصولاتی با کیفیت پایین ایجاد می کند که مطابق با نظر و سلیقه استفاده کننده نیست این نوع ویروس را ایجاد می کند.

بازاریابی ویروسی مارپیچی

افراد می خواهند تا در تجربیات شاد و یا جالب با دیگران شریک شوند. فرد الف می خواهد تجربه خود را با فرد ب در میان بگذارد، به خاطر اینکه او فکر می کند که فرد ب نیز آن موضوع را مثل خودش شاد و یا جالب می داند . .محصولات و کالاهای اجباری مناسب این طبقه نیستند .

بازاریابی ویروسی حیاتی

افراد می خواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژه ای نیاز دارند. فرد الف می خواهد در تجربه یک محصول با فرد ب شریک شود و فرد ب نیاز به محصول دیگر دارد و الی آخر . در این حالت استفاده کننده است که بایستی احساس کند که آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص، دلیلی برای ارسال آن به دیگران نیز داشته باشد.

نتیجه آن که برای ویروسی ساختن بایستی نوع آن را در نظر داشت .شرکتها باید سعی کنند تا نیازها و خواسته های استفاد ه کنندگان خود را شناسایی و برای برآورده ساختن و ارضای آن نیازها و خواسته ها، محصولاتی را ایجاد کنند که منجر به یک تجربه مثبت در استفاده کننده شود. مطابق با بررسی های صورت گرفته به طور متوسط استفاده کنندگان بر خط، دوازده نفر دیگر را از تجربه خرید خود آگاه می کنند و این پویایی، قدرت بازاریابی ویروسی است.

بازاریابی ویروسی

بیشتر بخوانید:

روش های انتقال در بازاریابی ویروسی

  • word of web : بازاریابی ویروسی کمک طراحی سایت و تولید محتوا برای آن امکان پذیر است و از طریق این روش می تواند مطالب خود را به همگان نشان داد
  • word of Email : بازرایابی ویروسی از طریق ایمیل و نوشن متنهای تبلیغاتی، جوک و … و ارستل از طریق ایمیل
  • word of mouth : بازریابی ویروسی از طریق روشهای دهان به دهان
  • انجمن های اینترنتی
  • نگهداری آدرس سایت در لیست علاقه مندیهای مرورگرها
  • بلوتوث: استفاده از ارسال مطالب و برنامه ها از طریق بلوتوث
  • پاداش برای رجوع: در نظر گرفتن پاداش برای مراجعه به وب سایت

موانع بازاریابی ویروسی

  • اندازه :اگر ویروس محتوایش شامل ویدئو کلیپ باشد، ممکن است برای دریافت کننده خیلی بزرگ باشد.
  • ساختار واسطه :یک بازاریابی ویروسی موفق نخواهد بود، اگر پیام در فرمتی باشد که بیشترافراد نتوانند از آن استفاده کنند.
  • email-attachment :بسیاری از افراد پیام ها را هنگامی دریافت می کنند که در محل کار هستند و نرم  افزارهای شرکت می تواند از دریافت یا دیدن این ضمیمه ها firewalls یا Anti-Virus Software بوسیله افراد جلوگیری کند .
  • سازوکار ارجاع طاقت فرسا
  • کارشکنی

مشکلات بازریابی ویروسی

کنترل نام و نشان تجاری در بازاریابی ویروسی

شرکت کنترلی بر روی نام و نشان تجاری خود ندارد. شرکت نمی داند که در آینده چه کسی قصد برقراری ارتباط را دارد، در نتیجاه بسایاری از پیامها ممکن است توسط افرادی غیر از مخاطبان هدف به پایان برسد. در بعضی موارد افراد ممکن است پیام را تعدیل یا چیزی را به آن اضافه کنند که این باعث ادراك متفاوت افراد از نام و نشان تجاری شرکت شود، چیزی که مورد نظر شرکت نبوده است.

رشد بدون نمودار در بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی می تواند به مسیرهای رشد غیر قابل پیش بینی منجر شود .در سالهای اخیر هاتمیل یکی از تهیه کنندگان پیشروی پست الکترونیک در هندوستان است . این موضوع که چنین رشدی مورد انتظار شرکت بوده یا خیر و اینکه حتی اصلا شرکت خواستار این رشد بوده یا نه، بدرستی مشخص نمی شود . چنین مسیرهای رشدی ممکن است منجر به تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره در مسایر استراتژیک شرکت شود که می تواند بصورت معمایی حل نشده در آید.

فقدان سنجش و اندازه گیری در بازاریابی ویروسی

شرکت همیشه نمی تواند فردی را که پست های الکترونیک را دریافت می کند و آنچه را که وی انجام می دهد، پیگیری کند. در بسیاری از موارد مشخص کردن اینکه چه افرادی خدمات شرکت را انتخاب کرده اند، از طریق تکنیک های بازاریابی ویروسی امکان پذیر نیست .بنابراین پیگیری و اندازه گیری این موضوع دشوار است.

تهدید روابط شخصی در بازاریابی ویروسی

اگر این نوع بازاریابی به صورت ضعیفی عمل کند، می تواند در ابعاد وسیع باعث خدشه دار کردن موقعیت بازاریاب شود. دریافت یک پست الکترونیک تجاری توسط یک دوست بطور ناخواسته، می تواند روابط فرد را با شخصی که این نامه را برایش ارسال کرده است، تضعیف کند که این موضوع ممکن است باعث از دست دادن یک دوست و عصبانیت از بازاریاب شود.

بازاریابی ویروسی

راهکارهای غلبه بر مشکلات بازاریابی ویروسی

  • ایجاد نام و نشان تجاری بسیار قوی که تحمل تعبیر و تفسیرها را داشته باشد و یا ابداع رهیافت و راهکاری که فاقد نام و نشان تجاری باشد.
  • انتخاب و استفاده کردن از ویروسی که دارای ارزش زیادی است و استفاده کننده را برای فرستادن آن به دیگران تشویق می کند(خدمات یا مفاهیم ارزشمند.)
  • آشنایی و شناخت قوانین و مقررات و آموزش طرفداران شرکت
  • گسترش، تنظیم و هدف گیری در مورد ویروسهایی که دارای ارزش هستند.

آنچه مسلم است بازاریابی ویروسی یک هدف نیست، بلکه بخشی از استراتژی جامع بازاریابی شرکت است در واقع اگر هدف عمده فعالیتهای پست الکترونیک، ایجاد نام و نشان تجاری است به منظور تحقق این هدف، می توان از بازاریابی ویروسی استفاده کرد.

نتیجه آن که اگر چه ممکن است شرکتی مهارت و زبردستی خاصی در ارائه پیامهای مهم داشته باشد و همه قوانین و مقررات مربوط به پست الکترونیک را نیز در نظر بگیرد، ولی مهمترین مساله این است که اگر مصرف کننده از سایت بازدید کند و چیزی کمتر از انتظار خود را مشاهده کند، شرکت در امر بازاریابی ویروسی موفق نخواهد شد و بایستی جدی تر به این قضیه نگاه کند.

بیشتر بخوانید:

رازهایی درباره بازاریابی ویروسی

چرا بعضی از کالاها ویروسی پخش می شوند؟

شرایط و خصوصیات خاص باعث می شوند مشتری تشویق شود محصولی خاص را به اشتراك بگذارد .هر تجارتی می تواند این دیدگاه ها را در مشتریان ایجاد کرده تا بتواند یک محصول ویروسی ایجاد کند. همه مشخصاتی که می توان از آنها تقلید کرده و هر محصولی ، محصولاتی ویروسی شش مشخصه مشترك دارند را ویروسی کرد.

حتما نیاز به بودجه تبلیغات عظیم نیست

تقریبا نیمی از تصمیم گیریهای مشتریان در رابطه با خرید محصول به بازاریابی کلامی بستگی دارد این نوع بازاریابی مطمئن تر از تبلیغات سنتی است و عملکرد هدفمندانه تری دارد. به علاوه اکثر این تعاملات به صورت آفلاین رخ می دهند یعنی جایی که تبلیغات به آن دسترسی ندارد.

قابل اعتماد بودن یکی از دلایلی است که باعث می شود بازاریابی طی صحبت ها و تعاریف مشتریان تأثیر قابل توجهی بر رفتار مشتریان دیگر داشته باشد.

برای تولید محصول ویروسی که مشتری دوست داشته باشد معتبر بودن آن را با دیگران نیز به اشتراك بگذارید.

شش مشخصه مهم کالای ویروسی

  • تجارت اجتماعی : مشتریان بیشتر زمانی دوست دارند از محصولی استفاده کنند که آن کالا باعث ایجاد حس خاص بودن در آنها شده و به آنها تلقین کند که از سایر مردم جدا هستند .برای مثال برخی تولیدکنندگان پوشاك از یک مدل تعداد کمی تولید می کنند و یا اینکه فقط اشخاص خاصی می توانند از آنها خرید کنند، جون قیمتها به شدت بالاست. انحصاری بودن خرید باعث می شود حس کنند با دیگران متفاوت هستند .آنان گاهی فقط و فقط هم برای مشتریان خاصی کار می کنند و هیچ کس نمی تواند غیر از داشتن معرف از ایشان خرید کند.
  • محرک ها: محصولات می توانند به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شوند، بنابراین شما می توانید یادآورها و دلایلی طراحی کنید که مشتری را دوباره به سایت شما هدایت می کند .برای مثال فیس بوك و تویتر هر بار که به شما ایمیل می زنند شما را دوباره به سایت خود هدایت می کنند .
  • تاثیر گذاری حسی: اگر محصول احساساتی خاص را در فرد بروز دهد، مثلا مشکل پر استرسی را حل کرده یا باعث از بین رفتن ناراحتی در یک روز افسرده شوند، او به محصول ایمان پیدا کرده و به آن وابسته می شود .برای مثال اگر مقاله ای در یک وب سایت فوکاهی باعث خنده شما شود احتمال به اشتراك گذاشتن آن با دوستانتان افزایش پیدا می کند.
  • در معرض دید بودن :خصوصیاتی که باعث تمایی یافتن محصول می شوند، مانند لوگو خاص یا استفاده از رنگی خاص، باعث می شوند مشتری راحت تر در زمان استفاده از محصول به برند آن توجه کند .
  • ارزش عملی: مشتریانی معمولا محصولی واقعا مفید که به کاربر کمک می کند مشکلاتش راحت تر برطرف شود را به دیگران نیی توصیه می کنند. برای مثال برخی نرم افیارهای تبلت و موبایل.
  • داستان: اگر افراد باید اطلاعاتی در مورد محصول شما را به اشتراك بگذارند، آنها باید توانایی گفتن داستان آن را داشته باشند. این مسئله می تواند به سادگی یک جمله مشخص در مورد کاری باشد که محصول انجام می دهد یا اینکه داستانی پیچیده و کامل باشد که بوجود آمدن و استفاده های محصول را توضیح میدهد .برای مثال افرادی که کالایی را خریداری می کنند که قسمتی از درآمد آن به یک موسسه خیریه داده می شوند با افتخار در مورد آن به دوستان خود توضیح می دهند.

عناصر اثر بخشی بازاریابی ویروسی

  • بخشیدن محصولات و خدمات ارزشمند :بسیاری از برنامه های بازاریابی ویروسی، کالا و خدمات ارزشمندی برنامه های نرم افزاری ، را برای جلب توجه هدیه می دهند مثل :خدمات ایمیل رایگان، اطلاعات رایگان رایگان.
  • فراهم کردن انتقال آسان برای دیگران :ویروس زمانی منتشر می شود که زمینه اش برای انتقال  آسان و راحت باشد.
  • بهره برداری از انگیزه ها و رفتارهای مشترك و معمول :یک نقشه خوب بازاریابی ویروسی از انگیزه های مشترك افراد برای انتقال بهره می گیرد.
  • استفاده هم اکنون از شبکه ارتباطی :بسیاری از افراد اجتماعی هستند. افراد در اینترنت روابط شان را توسعه می دهند آن ها ایمیل آدرسها یا وب سایتهای مورد علاقه شان را انتخاب می کنند .باید بیاموزیم که پیام های خود را در ارتباطات هم زمان بین افراد قرار دهیم.
  • منفعت بردن از دیگر منابع :بیشترین خلاقیت برنامه های بازاریابی ویروسی استفاده از منابع دیگر برای گفتن مقصود است مثلا قرار دادن یک متن یا گرافیک در وب سایتهای دیگر.

روشهای موثر برای بازاریابی ویروسی

ارائه این امکان که افراد از برخی محصولات و خدمات شما به طور مجانی استفاده کنند، این در واقع قوی ترین استراتژی بازاریابی ویروسی است . ایده ای که در پس بازاریابی ویروسی قرار دارد، این است که شرکت تبلیغ خود را با ارایه یک کالا یا خدمت مجانی به افراد عرضه کند . اجازه دهید دیگران از هر هدیه رایگان شما به عنوان جایزه برای فروش محصول یا معرفی خدمات شما استفاده کنند، این امکان در جهت چند برابر کردن و سرعت بخشیدن به فروش شما بسیار موثر خواهد بود.

جدا از اینکه محتوای تولیدی ما ویدیو، عکس، متن یا هر محتوای دیگری باشد، باید پذیرفت که قدرت محتوای ارزشمند و رایگان، قابل اندازه گیری نیست .بخصوص وقتی که آن محتوا چیزی باشد که کاربر به آن نیاز دارد .یک مقاله تحقیقی، یک ویدیو و هر محتوای دیگری در صورتی که ارزش آفرین باشد، بازدیدهای پی در پی و مداوم را در پی خواهد داشت .چرا؟ واضح است چون افراد داشته های خود را با دیگران به اشتراك می گذارند و در مباحثه ها به کار می برند .در صورتی که محتوای به کار رفته ارزشمند باشد، افراد حاضر در آن جمع نیی به سمت آن جلب می شوند و این توپ بزرگ و بزرگتر می شود. وقتی که قصد ارایه محتوای رایگان دارید، هدفتان باید از ابتدا بخشیدن چییهای زیاد در قبال دریافت کم باشد .پس خسیس بازی به خرج ندهید و صادقانه و درست عمل کنید.

نوشتن مقالاتی که موضوع آن مرتبط با محصول یا خدمت مورد نظر نیی هست .در این ارتباط، باید به افراد اجازه استفاده مجدد از این مقالات را در وب سایتشان یا جای دیگر داد، چرا که آنها با معرفی مرجع و منبع مقاله و اشاعه محتویات آن به طور غیر مستقیم و ناخودآگاه اقدام به بازاریابی به نفع شرکت می کنند. منبع و امکان چاپ مجدد مقاله را در انتهای آن قرار دهید.

امکان ارسال هر یک از صفحات یا متون موجود در وب سایت شرکت بوسیله بازدیدکنندگان به دوستان و  اطرافیانشان، به طوری که افراد تنها با وارد کردن نام و نشانی ایمیل مورد نظر خود بتوانند متن مورد علاقه شان را به فرد دیگری ارسال کنند.

در نظر گرفتن تالارهای گفتگو به منظور تماس و گفتگو با افراد و نیز برقراری ارتباط میان آنها با یکدیگر به صورت online به این ترتیب تبادل اطلاعات و ارتباطات میان افراد با هم و با شرکت بسیار آسان می شود . بسیاری از تالار های گفتگو در وب، منابع پویا و به روز موضوعات مختلف هستند .این سطح از فعالیت، تالارهای گفتگو را به یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی ویروسی تبدیل کرده است .شما می توانید یک تالار گفتگوی اختصاصی بسازید و افراد متخصص و مرتبط با حوزه فعالیت آن را به فعالیت در آن دعوت کنید و یا اینکه شروع به فعالیت در تالارهای موجود کنید .جدا از تصمیمی که در این مورد می گیرید، باید کاری کنید که نظر افراد حاضر در این تالارها به شما جلب شده و موضوع مطرح شده تان برایشان جذابیت کافی جهت به اشتراك گذاری و انتشار را داشته باشد

انتشار یک کتاب الکترونیک (Ebook) و دادن این اجازه به افراد که تبلیغات خود را ضمیمه این کتاب کنند که به آنها انگیزه لازم  را جهت انتقال کتاب موردنظر به سایرین می دهد  به این ترتیب پیام یا تبلیغ موردنظر شرکت به آسانی انتقال می یابد .به علاوه حتی ،محتوا و موضوع کتاب در صورت جذابیت می تواند مورد توجه وعلاقه خوانندگان قرار گرفته و انگیزه لازم را برای فرستادن آن به دیگران در آنها ایجاد کند. بازدید کنندگان جدید نیز باید بتوانند کتاب را در اختیار دیگران بگذارند، ادامه این کار موجب پخش شدن ویروسی کتاب الکترونیکی شما و در حقیقت تبلیغ محصولات و خدمات شما در اینترنت می شود.

به دیگران اجازه دهید نرم افزارهای رایگان شما را به دوستان خود هدیه دهند .فراموش نکنید تبلیغات خود را  در داخل برنامه ها قرار دهید .

به دیگران اجازه دهید لینک وب سایت خود را در وب سایت شما قراردهند و در مقابل از آنها نیز همین را  بخواهید.

به دیگران اجازه دهید بر روی سرور شما وب سایتی به رایگان ایجاد کنند .به ازای فضای رایگانی که در اختیار  آنها قرار می دهید، از فضای تبلیغاتی وب سایتهای آنان استفاده کنید.

سرویس های آنلاین رایگانی مانند ایمیل رایگان، ثبت رایگان در موتورهای جستجو گر و …در وب سایت خود ارائه نمائید .به دیگران اجازه دهید از این سرویس ها در وب سایت یا مجله الکترونیکی خود بهره گیرند .

Buzz Marketing

برای بعضی شرکتها فهمیدن اینکه قبل از ورود محصولاتشان به بازار چگونه فضایی در رابطه با آن وجود دارد بسیار مهم است.

بازاریابی buzz تکنیکی در بازاریابی ویروسی است که همانگونه که نام آن نشان می دهد از ایجاد سروصدا پیرامون یک محصول یا خدمت جدید بدست می آید .تعامل مصرف کنندگان و مشتریان یک گونه از محصول و یا خدمات در جهت توسعه پیام اصلی این نوع بازاریابی با رویکرد مثبتی از همکاری، ایجاد هیجان و سبقت جویی کمک بزرگی است.

بازاریابی Buzz به عنوان یک تکنیک بازاریابی ویروسی عمدتا با هدف تولید سروصداهایی از طریق پیش زمینه های رسانه ای یا ایجاد یک شایعه قبل از ورود یک محصول یا خدمت و مثلا با یک فیلم صورت میگیرد .اینگونه از بازاریابی غیر قراردادی، اقتصادی و بسیار قدرتمند است .

در یک کلام بازاریابی buzz جلب توجه مصرف کنندگان و رسانه ها به طرف نقطه ای است که صحبت از محصول شما به صورتی جذاب، سرگرم کننده و مورد توجه رسانه ها و قابل درج در روزنامه ها است .

فعالیتهای بازاریابی buzz برای آن طراحی میگردند که موجب ایجاد مباحثه بین مشتریان در رابطه با یک محصول و یا خدمت بشوند .معما و هنر اینگونه بازاریابی در تحریک ایجاد سوال، شگفت زده کردن مخاطبین و برجسته نمودن مفاهیم موردنظر می باشد.

فعالیتهای buzz به دلایل متعددی در کسب وکارها بکار گرفته میشوند بطور مثال برای حفظ و رشد سطح مشتریان تعریف شده .این امر میتواند از طریق سیستم مدیریت معتبری که بتواند قبل از بروز هرگونه خسارتی اقدامات عملیاتی فوری را انجام دهد بدست میاید .روش دیگر کسب نتیجه موردنظر، توسعه و افیایش ظرفیتی است که موردنظر مخاطبان خاص است .

در یک فعالیت گسترده بازاریابی buzz موفق، تمامی دریافت کنندگان و مخاطبین هدف پیام به مثابه یک حامل قوی عمل میکنند و خود گسترش دهنده این موضوع و ایجاد کننده حامل های دیگری خواهند بود.

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید