انواع سیستم های رزرو هتل و فروش آنلاین بلیط هواپیما

انواع سیستم های رزرو هتل و فروش آنلاین بلیط هواپیما

انواع سیستم های رزرو هتل و فروش آنلاین بلیط هواپیما

سیستم های رزرواسیون ۳ نوع هستند که عبارتند از:

  • (GDS (global distribution systems
  • (CRS (computer reservation systems or central reservation systems
  • (ORS (online or webbase reservation systems

سیستم رزرواسیون GDS:

سیستم های رزواسیون جهانی عبارتند از:

Amadeus
Galileo
Sabre
Worldspan
Sirena-Travel
سیستم آمادئوس:

GDS فعال در ایران شرکت اروپایی آمادئوس است. فعالیت آمادئوس در ایران از سال ۱۳۸۲ براساس قرارداد این شرکت با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شروع شد و شرکت فناوری اطلاعات هما یه عنوان مجری قرارداد کار را به عهده گرفت. سپس گروهی از کارشناسان تحت عنوان آمادئوس ایران تشکیل و پس از طی دوره هاى لازم در مراکز آموزش آمادئوس و اخذ گواهینامه هاى لازم عملیات اجرایى، پشتیبانى و آموزش را شروع کردند. تاسال ۱۳۹۰ ، ۵۷۶ آژانس گردشگری معتبر در تهران و بیش از ۳۰شهر دیگر توسط ۱۲۴۱ پایانه از طریق طراحی وب سایت گردشگری به سیستم آنلاین آمادئوس مرتبط شده و بالغ بر ۳۰۰۰ نفر از کارکنان آنها نیز دوره هاى آموزشى لازم براى کار با سیستم آمادئوس راگذرانده اند.

سیستم آمادئوس توسط مراکز زیر استفاده می شود:

۱۴۴مشتری سیستم خدمات مسافری هواپیمایی از طریق ۶۰۰۰۰ دفتر فروش هواپیمایی در سراسر جهان
۹۰۰۰۰ آژانس مسافرتی در سراسر جهان ، به دو صورت آنلاین و آفلاین، در ۱۹۵ کشور
۴۴۰ ایرلاین آماده برای رزرو (شامل بیش از ۶۰ دستگاه کاربر)
بیش از ۱۰۰۰۰۰ هتل
۳۰ شرکت اجاره اتومبیل به نمایندگی از بیش از ۳۶۰۰۰مکان اجاره اتومبیل
۲۱ خطوط کشتی رانی
۲۰۳ تور اپراتور
۱۰۳ اپراتور قطار
۲۳ شرکت بیمه مسافرتی
خدمات سیستم آمادئوس:

در حال حاضر کلیه عملیات رزرو هتل و صدور بلیط هواپیما تمام شرکت هاى هواپیمایى خارجى از طریق سیستم رزرواسیون آمادئوس انجام مى شود، البته این عملیات براى شرکتهاى هواپیمایى داخلى هم توسط سیستم آمادئوس قابل انجام است. این سیستم فعالیتش را با ارائه خدمات رزرو آنلاین بلیط براى شرکت هاى هواپیمایى آغاز کرد، ولی بعد وارد سایر بخش هاى صنعت گردشگری هم شد. به طور خلاصه میتوان گفت این شرکت در هر حوزه ا ی که به رزرو نیاز هست مانند، رزرو اتاق هتل، قطار، کشتى، اجاره اتومبیل و حتی تهیه بیمه نامه مسافرتی کاربرد دارد. در ایران به علت عدم امکان استفاده از کارت های اعتباری بین المللى، کاربرد سیستم آمادئوس در زمینه رزرو صندلی در شرکت هاى هواپیمایى متمرکز است.

مطالب مرتبط:

طراحی سایت آژانس مسافرتی

سیستم رزواسیون CRS:

سیستم های رزرواسیون آنلاین عبارتند از:

(Sita CRS (Gabriel
سیستم سپهر
رزرواسیون مقیم

سیستم رزرواسیون آنلاین (CRS) نخست در دهه ۱۹۶۰ بکار گرفته شد، که عبارت بود از سیستمی که یک شرکت هواپیمایی بدان وسیله بلیط های فروش رفته را مشخص می کرد. در سال های بعد، سیستم های رزرواسیون نحت وب جدیدی معرفی شد و شرکت های هواپیمایی آنها را بکار بردند. شرکت هواپیمایی یونایتد سیستم آپولو، شرکت هواپیمایی دلتا سیستم داتاس و شرکت هواپیمایی آمریکن سیستم سایبر را بکار بردند.

پس از آن شرکت های هواپیمایی به این واقعیت پی بردند که می توانند با استفاده از سیستم کامپیوتری برای ذخیره جا، فروش خود را به آژانس های مسافرتی و سایر سازمان های واسطه واگذار کنند و بدین طریق هزینه ها را کاهش دهند. در نتیجه، در نیمه اول دهه ۱۹۷۰، شرکت های هواپیمایی کوشیدند از طریق ایجاد واحدهایی (متعلق به خود) برای فروش بلیط، از مزایای رقابتی بهره مند گردند.

در سال ۱۹۷۶ شرکت های هواپیمایی TWA و یونایتد سیستم های خود را در اختیار یکدیگر قرار دادند و سیستمی مرتبط به وجود آورند. این اقدام آغازی بود برای بکار بردن وسیع کامپیوتر در فروش بلیط.

بکارگیری سیستم کامپیوتری برای ذخیره جا و فروش بلیط، توانست بر فرایند فروش و ذخیره کردن بلیط های هوایی، اثرات زیاد بگذارد. سپس سازمان های خدماتی دیگر مانند هتل ها و شرکت های کرایه خودرو هم به پیروی از شرکت های هواپیمایی در صدد بکارگیری این سیستم برآمدند. در سال های کنونی ائتلاف های گوناگونی در سطح های مختلف صنعت جهانگردی به وجود آمده است. برای مثال، همکاری شرکت هواپیمایی دلتا با شرکت هواپیمایی نورت وست که توانسته اند شبکه ای را به عنوان ورداسپن (Worldspan) به وجود آورند. سازمان های مختلف خدماتی و بنگاه ها نیز ائتلاف هایی را تشکیل دادند؛ به طور مثال سایبر سیستم کامپیوتری خود را در اختیار هتل شرایتون و شرکت کرایه خودروی اویس قرار داد.

در سال های اخیر سیستم های رزرواسیون به وسیله کامپیوتر سیری تکاملی پیموده و به صورتی درآمده که آن را سیستم توزیع جهانی (GDS) می نامند. سیستم های کامپیوتری آمادئوس، گلیلو، سایبر و ورداسپن نمونه هایی از سیستم توزیع جهانی می باشند. هدف اصلی ارائه این سیستم های یکپارچه جهانی این بود که این سازمان ها بتوانند با یک بار مراجعه مسافر، تمام خدمات را به صورت یک جا ارائه کنند

سیستم گابریل:

سال ۱۳۷۹ هما به استفاده از سیستم نگهداری جای شرکت سیتا ( SITA ) به نام Gabriel به صورت اجاره ای (Host) روی آورد که تاکنون نیز به همین صورت از این سیستم استفاده می کند. پس از استفاده هما از سیستم نگهداری جای Sita Gabrielبه تدریج نصب پایانه های مورد نیاز برای استفاده از این سیستم در دفاتر خدمات مسافرتی گسترش پیدا کرد و در نهایت امکان دسترسی به سیستم رزرو سایر خطوط هواپیمایی به غیر از هما نیز ممکن شد.

ویژگی های سیستم گابریل:

شامل (Passenger name records (PNRs
برنامه زمانی ثبت شده از همه ی اطلاعات موجود و در دسترس برای استفاده کنندگان ایرلاین ها و پروازهای داخلی
امکانات مربوط به اشتراک گذاری کد
اتصال به سیستم توزیع جهانی
رابط به سیستم کنترل برای انتخاب صندلی
و بسیاری از امکانات دیگر.

سپهر سیستم:

سپهر سیستم، مجموعه ای پیشرو در ارائه نرم افزارهای رزرواسیون پرواز، هتل، خدمات گردشگری، نرم افزارهای مالی متصل به سیستم رزرواسیون، نرم افزارهای فرودگاهی و …. می باشد.

هدف سپهر سیستم ارائه نرم افزارهای جامع و یکپارچه توریستی در تمامی حوزه ها می باشد.

بیش از هفت سال فعالیت و ارائه خدمات به بیش از ۲۰۰ مجموعه توریستی از نتایج این اهداف می باشد.

نرم افزار رزرواسیون پرواز داخلی

– نرم افزار فروش اینترنتی پرواز به آژانس های زیر مجموعه

– به همراه تمامی امکانات مورد نیاز چارترکنندگان پرواز

– به همراه نرم افزار خرید و فروش شناور به صورت رایگان (بلیط شناور، هتل و تور شناور و بلیط سیستمی)

– اتصال به شبکه بانکی شتاب و پرداخت آنلاین

نرم افزار رزرواسیون پرواز خارجی International Flights

کانالهای مختلف فروش بلیط هواپیما 

اینترنت (IBE یا Internet Booking Engine)
آژانس ها / مرکز تماس (XBE یا Extranet Booking Engine)
– به همراه تمامی امکانات مورد نیاز چارترکنندگان پرواز

– به همراه نرم افزار خرید و فروش شناور به صورت رایگان (بلیط شناور، هتل و تور شناور و بلیط سیستمی)

– اتصال به شبکه بانکی شتاب ایران و پرداخت آنلاین

– Complete Inventory Management

– Schedule Management

– Multilingual Reservation Systems

– Multi-currency

نرم افزار رزرواسیون هتل

– نرم افزار فروش اینترنتی اتاق و خدمات هتل به آژانس های زیر مجموعه

– به همراه تمامی امکانات مورد نیاز جهت مراکز رزرواسیون هتل

– به همراه نرم افزار خرید و فروش شناور به صورت رایگان (بلیط شناور، هتل و تور شناور و بلیط سیستمی)

– اتصال به شبکه بانکی شتاب و پرداخت آنلاین

نرم افزار رزرواسیون خدمات گردشگری

– نرم افزار فروش اینترنتی خدمات گردشگری به آژانس های زیر مجموعه

– به همراه تمامی امکانات مورد نیاز فروشندگان خدمات گردشگری

– اتصال به شبکه بانکی شتاب و پرداخت آنلاین

– امکان اتصال به نرم افزار حسابداری سپهر و صدور سند خودکار (نرم افزار حسابداری باید جداگانه خریداری شود)

نرم افزار حسابداری

– حسابداری استاندارد دوبل

– لینک لحظه ای و Real Time با سیستم فروش

– صدور سند خودکار برای فروش

– صدور سند خودکار برای اصلاحیه های فروش

– امکان تعریف سقف اعتبار و مهلت پرداخت برای کاربران و آژانس های زیرمجموعه

نرم افزار پیامک

– متصل به سیستم رزرواسیون

– ارسال پیامک تشکر بعد از هر رزرو

– امکان ارسال پیامک به کانترهای فروش آژانس های زیر مجموعه

– ارسال خودکار پیامک تبریک تولد و ازدواج کانترهای فروش آژانس های زیرمجموعه

– ارسال خودکار پیامک تبریک تولد و ازدواج به مشتریان

– ارسال خودکار پیامک میزان فروش نقدی هر شب به مدیر

– امکان دریافت پیامک

رزرواسیون مقیم:

مجموعه نرم افزاری مقیم , پیشرو در زمینه ساخت و تولید رزرواسیون آژانس های مسافرتی و مالی مرتبط میباشد که در صنعت و صنف خدمات گردشگری و مسافرتی بیشتر با نام رزرواسیون مقیم شناخته میشود .

تعداد مشتریان این مجموعه بالغ بر ۴۹ آژانس مسافرتی و رزرواسیون هتل بصورت آنلاین و ۸۴ آژانس دیگر از نرم افزار مالی و رزرواسیون داخلی این شرکت بهره میبرند .

از دیگر فعالیت های این مجموعه میتوان از پروژه های اختصاصی و سفارشی نام برد ,بطور مثال شرکتهای بازرگانی ودارو خانه ها.

سیستم رزرو پرواز ,هتل و تور :

این سیستم شامل دوبخش اجرایی مالی و فروش میباشد و از لحاظ پیاده سازی و ارتباط شامل دو بخش لوکال و آنلاین است.

بخش لوکال (windows application) :

بخشی که بیشترین طرفدار را بین چارتر کننده های بزرگ آژانس های مسافرتی دارا میباشد بخش رزرواسیون لوکال یا همان نسخه ویندوزی است که در شبکه داخلی قابل نصب و استفاده میباشد .

این بخش شامل رزرو هتل رزرو پرواز رزرو تور انبار بلیت و مدیریت بلیت الکترونیک میباشد . که قابلیت خرید و فروش شناور و سهمیه ای (گارانتی هتل و چارتر پرواز) بصورت بسیار ساده و کاربر پسند و همه فهم طراحی شده است.

شما میتوانید سهمیه تعریف کنید , بلیت تعریف کنید , قیمت گذاری کنید کاربر های خود را با سطوح مختلف دسترسی معرفی نمایید و تقسیم کار کنید .

هنگامی که در حال رزرو یک پرواز و یا یک هتل هستید میتوانید در همان لحظه اوور کرده و بعد از خرید سهمیه تبدیل به شناور کنید .

یا اینکه پرواز را با یک قیمت خاص از یک مشتری خاص خریده و در همان لحظه به شخص دیگر و با نرخ ها و مدارک شرکت خود واگذار نمایید .

این بخش قلب سیستم اتوماسیون است ; یعنی تمامی تعاریف اعم از ایرلاین , مشتریان , آژانس های زیر مجموعه , هتل های شناور و گارانتی , اعطای ساین و … در این بخش انجام می پذیرد .

این بخش برج مراقبت سیستم شده است به این دلیل که کاربر یا همان کانتر من بیشتر با سیستم عامل مایکروسافتی یا همان ویندوز سازگار میباشد و کار با این محیط برای او ساده و سریع بوده و تمامی کارها و کلید های کنترلی همانند سیستم عامل های مایکروسافتی ست پس وقت کمتری جهت آموزش اتلاف شده و کاربر سریع با سیستم سازگار می شود .

پایگاه اطلاعات اعم از اطلاعات مالی ,اطلاعات پرواز ها و هتل ها که بسیار مهم و حیاتی هستند در آژانس و شبکه داخلی قرار می گیرد .که هم درصد سو استفاده و هک پایین آمده باشد و هم اینکه در صورت قطعی اینترنت و یا هاست اینترنتی (جایی که قسمت اینترنتی سیستم در آن فضا آپلود شده) کاربر داخلی آمارها اعم از رک هتل و مانیفست پرواز را از دست ندهد و بتواند در این قطعی های کوتاه یا بلند مدت با آماری که از سیستم خود دریافت می کند مسافران , آژانس های زیر مجموعه خود را پوشش دهد و فروش مجموعه همچنان ادامه یابد .

بخش آنلاین (web application) :

از جمله بخش های عملیاتی قسمت آنلاین رزرو هتل,پرواز و تور به دو صورت اعتباری و رزرو با کارت شتاب است.

ORS:

سیستم های رزرواسیون آنلاین عبارتند از:

قشم ایر

کیش ایر

آسمان

ایران ایر
ماهان

فراسو

زاگرس

معراج

ایرتور

تابان

شرکت طراحی سایت فانوس وب، ارائه دهنده روش های نوین طراحی سایت و سئو با صدها نمونه کار طراحی وب سایت موفق در بازار ایران و خاورمیانه می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید