php

زبان برنامه نویسی PHP چیست؟

معرفی زبان برنامه نویسی PHP

PHP يك زبان برنامه نويسي اسكريپتي اپن سورس است كه براي طراحي برنامه هاي تحت وب سرور به كار مي رود . سمت سرور بودن به اين معناست كه صفحات پی اچ پی ابتدا توسط سرور (كه مي تواند از نوع Apache یا ISS باشد) پردازش شده و سپس خروجي به صورت كد هاي HTML و جاوا اسكريپت براي مرورگر كاربر ارسال مي شود . به عبارت ديگر وظيفه اجراي صفحات PHP به عهده سرور وب هاست سايت مي باشد بر خلاف HTML يا جاوا اسكريپت .
PHP مخفف عبارت PreProcessor Hypertext به معنا پيش پردازنده فرا متن مي باشد كه در سال 1994 توسط رسموس لردورف ايجاد شد و سپس تسط سايرين توسعه و گسترش پيدا كرد . اولين نگارش عمومي آن در اوايل سال 95 ارائه شد و با نام Tools Page Home Personal روانه بازار شد البته بسيار ساده بود .
ساختار زبان PHP بسيار شبيه به زبان C و در نسخه هاي جديد شبيه به جاوا مي باشد و به همين دليل از محبوبيت فراواني بر خوردار است .از مشهور ترين نرم افزار هاي ساخته شده با PHP مي توان به جوملا , وردپرس و…. اشاره كرد . سايت هاي فراواني در جهان بر اساس زبان پی اچ پی نوشته شده اند و هر روز نيز بر تعداد آن ها اضافه مي شود . بر طبق آمار منتشر شده %60 از سايت هاي موجود در سرور ها با پی اچ پی نوشته شدهاست كه از مهم ترين آن ها مي تواند به ويكي پديا و فيسبوك اشاره كرد.
PHP امكان استفاده از انواع مختلفي از پايگاه داده را از جمله MySql , SqlLite , اوراكل , DB2 IBM , Microsoft Server Sql و … را با دستور هايي ساده فراهم مي سازد .پي اچ پي روي بيشتر سيستم عامل هاي معروف از جمله ويندوز , لينوكس , يونيكس , مك و با اغلب سرور هاي معروف قابل اجراست . پيش از آغاز به يادگيري PHP شما بايد آشنايي كافي با زبان هاي HTML و جاوا اسكريپت و كار با MySql را بدانيد .
دستورات اين زبان مي توانند به صورت مستقيم در درون كد هاي HTML قرا بگيرند . زبان PHP از نسخه 3.4 به بعد قابليت پشتيباني از واسط خط فرمان را نيز به امكانات خود اضافه كرد كه اين قابليت مي تواند براي ايجاد نرم افزار هاي غير وب و يا نرم افزار هايي با واسط گرافيكي كاربر مورد استفاده قرار بگيرد .

بیشتر بخوانید

فصل اول آموزش PHP ، دستور Print و Echo

مزيت هاي PHP

  •  PHP يك ابزار اپن سورس و رايگان است به همين دليل هاست هايي كه ميزباني آن را انجام مي دهند بسيار ارزان تر از هاست هاي net .هستند .
  •  پي اچ پي بر روي تمامي پلتفورم هاي معروف مثل ويندوز , لينوكس , مك قابل اجراست .
  •  PHP يك زبان ساخت يافته بوده و يادگيري آن بسيار ساده است .
  •  ابزار كار با PHP همگي اپن سورس بوده و استفاده از آن رايگان هستند .
  •  سرعت بالا . اجراي يك اسكريپت PHP به طور متوسط تا سه برابر يك اسكريپت asp است .

در زمان نوشتن اين مقاله آخرين نسخه php موجود نسخه 5.5 مي باشد . در كنار نسخه 5 پي اچ پي يك نسخه اصلي ديگر در حال توسعه است . با توجه به تغييرات عمده موجود در اين نسخه از جمله پشتيباني كامل از يونيكد بود كه قرار بود اين نسخه به عنوان نسخه 6 پي اچ پي منتشر شود . اما پياده سازي پشتيباني از يونيكد بيش از آنچه انتظار مي رفت به طول انجاميد اين امر باعث شده تا در سال 2010 اين نسخه به بخش در حال توسعه منتقل شود و ديگر به آن نسخه 6 گفته نمي شود . مفسر php تنها كد هايي كه در درون جدا كننده هاي PHP قرار بگيرند را تفسير ميكنند , معرف ترين اين جدا كنند ها
PHP شود و نيازي به مشخص كردن آن نيست . بر خلاف نام توابع و كلاس ها نام متغيير ها به بزرگي و كوچكي حروف حساس هستند . خطوط جديد و فاصله ناديده گرفته مي شوند البته به جزء فاصله هايي كه در درون رشته ها قرار داشته باشد و تمامي دستورات اين زبان با علامت سمي كولن (;) پايان مي يابد . در زبان PHP به 3 صورت متفاوت مي توان كامنت (توضيحات) گذاشت .

از علامت // يا # براي كامنت هاي يك خطي و از /**/ براي كامنت هاي چند خطي مي توان استفاده كرد به تصوير زير دقت كنيد .

در ابتدا به صورت يك زبان مفسري پياده سازي شد و امروزه نيز اين پياده سازي پر كاربرد PHP زبان ترين نسخه مورد استفاده است . تعدادي مترجم نيز براي اين زبان ايجاد شده است كه اين زبان را از مفسر ها دور مي كند.

نحوه نصب و اجراي PHP

براي برنامه نويسي و استفاده از php  به 3 چيز كلي نياز است :

  • برنامه ي يا ابزاري براي كد نويسي : در ساده ترين حالت مي توانيد از برنامه Notepad براي كد نويسي استفاده كنيد . اما نرم افزار هاي حرفه اي مانند Dreamweaver , PhpED NuSphere و  NetBeans و … هستند كه در اين آموزش از نرم افزار Dreamweaver استفاده شده است .
  •  مرورگر وب : براي مشاهده صفحات نياز به يك مرورگر مي باشد كه البته مي شود از مرورگر پيش فرض استفاده كرد ولي پيشنهاد مي شود از مرورگر Firefox استفاده شود .
  • سرور اجرا كننده پی اچ پی: چنانچه بخواهيد برنامه ها و صفحات پی اچ پی را بر روي كامپيوتر خود اجرا كنيد نياز به نصب PHP و MySql مي باشد كه مي توان آن ها را به صورت تكي دانلود و نصب كرد ولي دو برنامه وجود دارند كه نقش وب سرور را ايفا مي كنند و همه برنامه ها و كتابخانه هاي مورد نياز را دارا مي باشند : WampServer و XamppServer كه در اين آموزش از Wamp استفاده شده است . كه مي توانيد اين برنامه رو از سايت خودش يعني www.wampserver.com دانلود كنيد .

طراحی سایت فانوس ارائه دهنده روش های نوین در طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت

شرکت طراحی سایت فانوس پیشرو در ارائه خدمات طراحی سایت  و راه اندازی کسب و کار اینترنتی از قبیل طراحی وب سایت ( طراحی سایت مدارس ، طراحی سایت هتل ، طراحی سایت کاریابی ، طراحی سایت املاک  ، طراحی سایت موزیک و فیلم ، طراحی سایت هنری ، طراحی سایت حرفه ای ، طراحی سایت خودرو ) بازاریابی اینترنتی و طراحی اپلیکیشن موبایل با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در بازار ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید