بهینه سازی عنوان (title) صفحه

بهینه سازی عنوان (title) صفحه

متا تگ چیست؟

متا تگ های مهم در سئو دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام داری کارایی های متفاوتی می باشد. کارکرد اصلی متاتگ های در سئو برای ایندکس بهتر مطالب در موتور های جستجو می باشد.

متا تگ ها یکی از مهمتین بخشها هر وب سایتی می باشد و بهینه سازی حرفه ای متاتگ های به عنوان یکی از معیارهای مهم سئو داخلی و تولید محتوا متنی سایت است. کروال یا خزنده های موتور جستجو، برای اینکه بفهمن صفحه شما درباره چه چیزی است به بررسی متا تگ ها می پردازند .

پیش از اینکه به بررسی اهمیت و بهینه سازی متا تگ ها بپردازیم لازم است از اهمیت و اولویت بندی آنها سخن به میان آوریم ، برخی از موتور های جستجو اهمیت چندانی به متا تگ ها نمی دهند اما بدون شک پهار متا تگ اصلی وجود دارد که از نظر کارشناسان سئو برای گرفتن رتبه های بالا در موتور های جستجو استفاده می شود که شامل متا تگ عنوان (meta title)، متا تگ کلمه کلیدی (meta keywords)، متا تگ توضیحات (meta description) و متا تگ robots می باشند.

بهینه‌سازی متا تگ‌ها کار سختی نیست. از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا در متا تگ عنوان (meta title) و متا تگ توضیحات (meta description) استفاده کنید. محتوا و متن شما در این متا تگ ها در نتایج موتور های جستجو به نمایش در می آید و تاثیر مستقیمی در جذب کاربران و افزایش رتبه سایت شما دارد.

انواع متاتگ ها و کاربرد های آنها

 

متا تگ عنوان ( Title)

متا تگ Title مهم ترین تگ موجود در یک صفحه وب و همچنین مهم ترین فاکتور سئو داخلی است، چراکه موتور های جستجو عینا همان چیزی که شما در عنوان صفحاتتان استفاده می کنید، را در فهرستتت نتایج موتور های جستجو به نمایش در می آروند . تگ عنوان یا Title Tag همان متنی است که شما در بالای مرورگر خود مشاهده می کنید. از نظر موتورهای جستجو، این نوشته عنوانِ صفحه سایت است.

برای بهینه سازی صحیح متاتگ تایتل درست است که از کلمات کلیدی اصلی خود در عنوان صفحات استفاده کنید، همچنین از استفاده از کلمات کلیدی تکراری با سایر صفحات خودداری کنید ، تعداد کارکترهای مجاز برای تگ عنوان نباید بیش از 70 کارکتر باشد.

متا تگ زبان ساختاری (Content Type)

تگ Content Type ساختار صفحه شما را به موتورهای جستجو معرفی می نماید و می گوید که کاراکتر های آن از چه یونیکدی پیروی می کنند. این متاتگ حتما باید در کدنویسی هر قالب مورد استفاده قرار گیرد.

تنظیم مقدار صفت متاتگ http-equiv با عبارت content-type به مرورگر خواهد گفت که صفحه وب ما از چه ساختاری استفاده و کاراکترهای آن از چه یونیکدی پیروی می کند.

متا تگ توضیحات (Description)

متاتگ توضیحات دومین تگ مهم مورد توجه موتور های جستجو است و آن را به طور مستقیم در نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه نمایش می دهند. سعی کنید محتوایی متفاوت و جذاب در این متاتگ بنویسید و حتما کلمه کلیدی خود را یک یا دو بار در آن قرار دهید.
این تگ از بالاترین اهمیت برای موتورهای جستجو برخوردار است و محتوای صفحه شما را معرفی خواهد کرد. برای قرار دادن این متاتگ در کد نویسی خود می بایست آنرا در بین تگ Head و بعد از Title و متاتگ Content Type قرار دهید.

یکی از متاتگ هایی که به لحاظ علم بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو (SEO) اهمیت زیادی دارد، متاتگ description است که مانند سایر متاتگ ها در قسمت head صفحه درج می شود، این متاتگ معمولا شامل توضیحی در حد یک یا چند سطر از خلاصه محتوای صفحه است.

با توجه به اهمیت رعایت سئو در صفحات وب می توان استفاده از این متاتگ را ضروری در نظر گرفت، محتوای متاتگ description می تواند بخشی از مطلب اصلی نیز باشد، به طور مثال پاراگراف اول یا نتیجه پایانی مطلب، معمولا موتورهای جستجو این اطلاعات را در هنگام نمایش لیست نتایج جستجو به کاربران نمایش می دهند. در صورتی که کاربران با استفاده از سرچ در موتورهای جستجوگر به لینک سایت شما در آنها بر بخورند ، توضیحی که در زیر لینک سایت شما به آنها نمایش داده می شود متنی است که شما در متاتگ توضیحات (Description) صفحه وارد نموده اید.

بهینه سازی متا تگ توضیحات

  • متنی که در این بخش انتخاب میکنید توضیحی باشد در مورد صفحه.
  • در جملاتی که استفاده میکنید از کلمات موجود در کلمه های کلیدی (Keyword) صفحه ی خود استفاده نمایید.همچنین، گوگل بارها اعلام کرده است که استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا تاثیری بر روی رتبه بندی یک سایت ندارد. با این حال، نوشتن یک متن جذاب همراه با کلمات کلیدی مرتبط می تواند کاربران را ترغیب کند بر روی لینک وب سایت شما در نتایج جستجو کلیک کنند.
  • توضیح متا یا فوق توصیف عبارتی است که محتوای خلاصه صفحه را به نمایش می گذارد، این توضیح برای گوگل نباید بیشتر از 150 کارکتر (حرف) باشد و به صورت مستقیم روی سئو تاثیر ندارد ولی می تواند باعث جذب کاربر برای کلیک شود. پس در نوشتن آن دقت لازم را بکنید.توضیحات متا یکی از متا تگ های بسیار مفید است. این تگ به موتورهای جستجو و برخی جستجو کنندگان، موضوع وب سایت شما را به صورت مختصر توضیح می دهد. فرض کنیم شما در گوگل، عبارت طراحی سایت را جستجو می کنید.

تاثیر این متاتگ در الگرویتم های جدید گوگل بسیار افزایش پیدا کرده و یکی از اصلی ترین موارد در سئو است.

در صورتی که در قسمت توضیحات متای صفحه خود چیزی ننویسید، گوگل به جای شما این کار را انجام می دهد. بنابراین برای آنکه از بروز هر گونه خطا و کج سلیقگی جلوگیری کنید، بهتر است همیشه توضیحات متا را خودتان بنویسید.

متا تگ کلمات کلیدی (Keywords)

متا تگ کی ورد برای معرفی کلمات کلیدی درون سایت شما در نظر گرفته شده است. سعی کنید کلمات کلیدی که در این قسمت استفاده می کنید در محتوای صفحه به کار گرفته شده باشد. زیاد بودن کلمات کلیدی در رنکینگ سایت نتیجه برعکس ایجاد می کند و کمتر بودن آن نتیجه بهتری را به دنبال دارد ( حداکثر 10 کلمه ) و حداکثرتعداد کارکتری که در این قسمت می توان اضافه کرد 500 کارکتر می باشد. لازم به ذکر است برای جدا سازی کلمات کلیدی، از علامت ویرگول به صورت انگلیسی استفاده نمایید.
keywords، کلمات کلیدی مهم مورد نظر مدیر سایت را برای موتور جستجو مشخص می کند اما اکنون به دلیل تغییر الگوریتم های به کار رفته در موتورهای جستجو و حساسیت بالای این الگوریتم ها در شناسایی صفحات اسپم و جعلی، از میزان اهمیت این متاتگ کاسته شده و به نوعی آن را به حالت اختیاری و حتی غیرضروری درآورده که احتمالا صرفا توسط موتورهای جستجوی متفرقه مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال های گذشته، وبمسترها و متخصصان سئو تشنۀ افزایش بازدید وب سایت خود بودند. به همین دلیل سعی می کردند با اضافه کردن کلمات کلیدی نامرتبط به وب سایت خود، بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت خود بکشانند. به این استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نامرتبط، Keyword Stuffing گفته می شود.

بهینه سازی متاتگ کیورد

  • در تگ کلمات کلیدی برای جدا کردن حروف از , (ویرگول در صفحه کلید لاتین و نه ویرگول فارسی)  بدون فاصله استفاده کنید.
  • از تعداد محدود و حداکثر 10 کلمه کلیدی در نوشته خود استفاده کنید.
  • محتوای Content این متاتگ نباید در حالت حروف فارسی از 200 کاراکتر و در حالت حروف انگلیسی از 400 تجاوز کند .

متا تگ نویسنده (Author)

در متا تگ نویسنده می توانید نام نویسنده را قرار دهید. این متاتگ برای سایت هایی که چند مدیر و کاربر مجزا دارد، می تواند مفید واقع شود.
برای مشخص کردن نویسنده سند، از این متاتگ می توانید استفاده کنید، البته بودن یا نبودن آن چندان فرقی ندارد، اگر خود طراح صفحه وب هستید، می توانید نام خود را در داخل این برچسب قرار دهید تا شما به عنوان نویسنده این سند شناخته شوید.
برای مشخص کردن نویسنده مطلب از این متاتگ می توانیم استفاده کنیم، هرچند مشخص نیست بودن یا نبودن آن چه تاثیری در عملکرد موتورهای جستجو دارد اما در هر صورت برای سایت ها و وبلاگ هایی که چند مدیر و کاربر مجزا دارند می تواند مفید باشد.

متا تگ زبان سایت و محتویات آن (Content Language)

متا تگ زبان در موتورهای جستجو بسیار مفید می باشد و در مواقعی که موتورها بخواهند سایت ها را بر اساس زبان و یا منطقه زبانی آنها گروه بندی نمایند، بسیار مفید می باشد.
این متا تگ صرفا برای دسته بندی زبانی برای موتورهای جستجوگر می باشد و توصیه می شود استفاده گردد .
تنها یک دلیل برای استفاده از فرابرچسب زبان وجود دارد، به این دلیل که اگر یک سایت دو زبانه یا چندزبانه دارید، بتوانید به موتورهای جستجو برای شناخت محتوای درست صفحات کمک کنید.

متا تگ حق چاپ و نشر(Copyright)

این متا تگ معمولا برای سایت هایی با محتویات خاص مانند سایت های علمی-فرهنگی ارائه دهنده مقالات در سطح جهانی، مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوع متاتگ تاریخ و نوع کپی رایت سایت به نمایش گذاشته می شود.
برای مشخص کردن اینکه محتوای صفحات وب دارای کپی رایت یا حقوق مولف است از این متاتگ در کدهای خود استفاده می کنیم، هرچند استفاده از آن هیچ تضمینی برای عدم سوء استفاده دیگران از محتوای ما ایجاد نمی کند.

متا تگ اسپایدر (Robots)

این متا تگ به نحوه برخورد ربات های جستجوگر با سایت شما، می پردازد. البته همه ی ربات ها از این متا تگ پیروی نمی کنند، اما بد نیست که در صفحه اول سایت خود آن را استفاده کنید. این متاتگ برای زمانی موثر خواهد بود که شما از robots.txt استفاده نکرده اید.
موتور های جستجوگر با بررسی این تگ از شما اجازه می گیرند که صفحات شما را ایندکس کنند و یا ایندکس نکنند! اگر این تگ به صورت noindex باشد موتور های جستجوگر سایت شما را در نتایج جستجو نمایش نمی دهند و اگر noindex نباشد و یا اصلا تگی با این عنوان وجود نداشته باشد موتور های جستجوگر به حالت پیش فرض خود بر می گردند و سایت شما را ایندکس می کنند اما دو نکته بسیار مهم در استفاده از این تگ وجود دارد که بسیاری از وبمستران از آن اطلاعی ندارند:

نکته اول robots :  این است که اگر قصد دارید تا تمامی لینک های موجود در یک صفحه را به صورت nofollow باشند، می توانید از تگ index,nofollow استفاده نمایید .

نکته دوم  robots :در بسیاری از سایت ها شاهد آن هستم این است که وبمتسران فکر می کنند با نگذاشتن تگ index,follow ربات های خزنده موتور های جستجوگر سایت آنها را بررسی نمی کنند اما اصلا اینطور نیست و برای بودن و یا نبودن تگ index فرقی برای آنها نمی کند.

نکته دوم  robots :موتور های جستجوگر اتریبیوتی با عنوان follow را نمی شناسند، تگ follow یک تگ کاملا من درآوردی و غیر استاندارد است، این متا تگ در زبان HTML ناشناخته و غیر رسمی ترقی می شود.
بعضی از سئوکاران اعتقاد دارند این متاتگ بسیار اهمیت دارد، اما اگر این برچسب را بکار نبرید، رباتها به صورت طبیعی تمام سایت شما را جستجو و دنبال می کنند، فقط زمانی که نمی خواهید برخی صفحات را در موتور جستجوی خود ایندکس و ثبت کنید، استفاده از این متا لازم و ضروری است.

متا تگ ربات گوگل (Googlebot)

این متا تگ مخصوص ربات جستجوگر گوگل میباشد و همانطور که گفته شد از آنجا که این ربات در متاتگ Robots عمل نمیکند، می توانید از این متا تگ استفاده نمایید.

متا تگ (generator)

از این متا تگ می توانید برای زمانی استفاده نمایید که می خواهید مشخص کنید صفحه مورد نظر از چه برنامه یا خدماتی جهت انتشار محتوا استفاده می کند. این متا تگ کاملا اختیاری میباشد و تاثیر چندانی در رتبه و عملکرد سایتتان در موتورهای جستجو ندارد.
یکی از متا تگ هایی که ممکن است باعث بروز مشکلات امنیتی برای سایت گردد همین متا تگ Generator می باشد. به این خاطر که این متا تگ درون خود نسخه وردپرس را دارد و این یعنی امنیت سایت در خطر است و برای هکران اطلاعات خوبی می باشد که بتوانند نفوذ خود را به سایت عملی نمایند.
متا تگ generator برای مشخص کردن اینکه صفحه مورد نظر از چه برنامه یا خدماتی جهت انتشار محتوا استفاده می کند به کار می رود، درج این متا تگ اختیاری است و تاثیر خاصی در رتبه و عملکرد صفحه وب در موتورهای جستجو ندارد:

متا تگ انقضا (Expire)

این متا تگ تاریخ انقضای صفحه را مشخص می نماید.
متا تگ expire تاریخ انقضای صفحه وب را مشخص می کند، کاربرد آن اختیاری است و بسته به شرایط معمولا برای صفحاتی که به صورت مدت زمان محدود طراحی می شوند کاربرد دارد، این متاتگ به لحاظ SEO تاثیر زیادی بر روی عملکرد سایت یا وبلاگ در موتورهای جستجو ندارد.

متا تگ کنترل کش (Cache-Control)

این تگ برای عدم ذخیره ی صفحه در کش مرورگر می باشد. متا تگ کنترل کش (cache-control) برای آن دسته صفحاتی مفید است که بطور دایم اطلاعات آن به روز می شود و باید اطلاعات بصورت مداوم از سرور فراخوانی گردد.
این متا تگ برای مدیریت نحوه ذخیره موقت یا به اصطلاح Cache شدن صفحات وب در مرورگر کاربران به کار می رود، در حالت معمول اغلب مرورگرها محتویات صفحات وب از جمله تصاویر و فایل ها را در حافظه موقت سیستم ذخیره و نگهداری می کنند تا در مراجعات بعدی با سرعت بیشتری به منابع مورد نیاز جهت نمایش صفحه وب دست پیدا کنند، اما گاهی نیاز می شود که محتوای برخی صفحات از این عمل مصون بمانند، برای مدیریت نحوه ذخیره کردن صفحات در مرورگر کاربران، از این متا تگ استفاده می شود. در اکثر مرورگرها محتویات صفحه شما، مانند تصاویر، فایل ها و .. در حافظه موقت ذخیره می گردند تا در مراجعات بعدی سریعتر به آنها دست پیدا کنند، اما در مواقعی لازم است تا محتویات صفحه از این عملکرد مصون بمانند. برای این منظور می توانید از این متا تگ استفاده کنید. در زیر مقادیر قابل استفاده در این دستور به همراه توضیحات آورده شده است.

مطالب مرتبط

خطاهای تولید و بهینه سازی محتوای سایت
خطاهای تولید و بهینه سازی محتوای سایت

متا تگ ( http-equiv )

عبارت دیگری که می توانیم به عنوان مقدار برای متا تگ http-equiv تنظیم کنیم set-cookie است، با این عبارت می توانیم یک کوکی را با نام، مقدار، مسیر و تاریخ انقضای مشخص تعریف کنیم.
نکته: همان طور که اشاره کردیم متا تگ های گروه http-equiv در واقع روش های جایگزینی برای تنظیم سربرگ های HTTP هستند که معمولا توسط برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP تنظیم می شوند.

متا تگ ( viewport)

در دنیای موبایل ها، وب سایت شما باید مشخص دیده شود و تجربه کاربری (UX) خوبی را برای کاربر سایت به همراه داشته باشد. کد متا تگ پایین به مرورگر و روبات ها موتورهای جستجو درباره نوع نمایش سایت در کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و بویژه موبایل توضیح می دهد.

متا تگ موقعیت جغرافیایی(Geo )

با توجه به امکان تعیین جغرافیایی سایت در گوگل کنسول عملا این متا تگ لازم نیست، البته برای موتور جستجوی بینگ و سایت چند شعبه ای بر روی یک دامنه لازم است. از متاتگ موقعیت جغرافیایی استفاده کنید.

متا تگ تاییدیه سایت( Site Verification)

بنظرم استفاده از کد تاییدیه سایت برای کنسول سرچ گوگل (گوگل وبمستر) یا بینگ وبمستر اشتباه است و فقط برای سایتهای خاص توصیه می شود، اگر یک فروشگاه یا سایت شرکتی یا وبلاگ دارید بدون شک بهترین راه، استفاده از آپلود HTML ویژه این ابزار در مسیر اصلی سایت است.

متا تگ ( publisher)

متا تگ publisher تگی از صفحه گوگل پلاس سایت شما را به موتور های جستجوگر معرفی می کند. استفاده از متا تگ publisher به طور مستقیم هیچ تاثیری در رتبه سایت ندارد اما می تواند در ایجاد Knowledge Graph کمکتان کند.

متا تگ (Canonical)

متا تگ Canonical یکی از متا تگ های مهم سئو سایت است که بین تگ باز و بسته قرار می گیرد. موتور های جستجوگر با استفاده از این تگ آدرس اصلی صفحه را متوجه می شوند و در نتایج جستجو به نمایش می گذارند، وظیفه این تگ هدایت صفحات مشابه به یک صفحه ریشه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید