تدوین برنامه راه اندازی کسب و کار
برنامه کسب و کار
راه اندازی هیچ کسب و کاری، چه کسب و کار اینترنتی و چه هر کسب و کار دیگری بدون داشتن یک برنامه هدفمند و اصولی امکان پذیر نیست و اگر هم امکان پذیر باشد به موفقیت نمی رسد و اگر هم به موفقیت برسد به موفقیت پایدار و بلند مدت نخواهد رسید.
ما در این مقاله قصد داریم تدوین برنامه راه اندازی کسب و کار را به صورت کاملا عملیاتی و آکادمیک بر اساس علوم بازاریابی و مدیریت شرح دهیم . روش تدوین برنامه کسب و کار روشی است که دوستان شما در سراسر دنیا و اغلب کسب و کار های موفق این راه را رفته اند.
- خلاصه اطلاعات مدیریتی و اجرایی شرکت
- تحلیل بازار و مشخص کردن سهم بازار محصول یا خدمت اینترنتی
- شرح محصول یا خدمات قابل ارائه
- مدیریت مشتری و تحلیل مشتریان
- تحلیل رقبای کسب و کار اینترنتی
- اهداف بازاریابی و جامعه هدف
- روش های بازاریابی و مدیریت بازاریابی
- تکنیک های افزایش فروش
- برآورد و تحلیل مالی
چه عواملی سبب می شود تا بعضی از کسب و کارهای اینترنتی موفق شوند و برخی دیگر شکست بخورند؟ چرا برخی از مردم در فرهنگ ها و یا مناطق خاص عملکرد بهتری نسبت به افراد دیگر دارند؟ در این مقاله نگاهی به عوامل اصلی تاثیرگذار در کسب و کار اینترنتی می اندازیم.
فرهنگ چگونه بر کسب و کار اینترنتی تاثیر می گذارد
- فرهنگ به الگوها و عقاید مرسوم که تاثیر مهمی در ارزش ها، ادراک، ترجیحات و رفتار افراد دارد اطلاق می شود. فرهنگ و کسب و کار از بسیاری جهات نقاط ارتباطی مشترکی دارند
- افرادی که به صورت سنتی با کسب و کار عجین هستند گرایشات کسب و کارانه دارند و کارمندی را چیزیِ محقر می دانند.
- فرهنگ کسب و کار اینترنتی، افراد را از محافظه کاری و گرایشات به شغل کارمندی به دور می کند.
- فرهنگ مصرف گرایی که در آن مردم کالاهای مادی را بیشتر طالب هستند کسب و کار را حوزه ای معرفی می کند که در آن درآمد کاسبی بیشتر از کارمندی است.
- افرادی که با شغل های استخدامی و یا خدمات دیگر درگیر هستند به فرزندان خود فشار می آورند تا شغل امن و ثابت برای خود انتخاب کنند و روح کسب و کار را از همان ابتدای کودکی در خود از بین می برند.
- فرهنگ صرفه جو که در آن مردم کمتر خرج می کنند و بیشتر برای روز مبادا پس انداز می نمایند کارآفرینی را امری پر ریسک و پرخطر می دانند و بر این باور است که عواید شغل ثابت و امن بسیار بیشتر از کسب و کار شخصی است.
- فرهنگی که در آن مردمش ریسک گریز می باشد و اهمیت چندانی به تلاش و سماجت کاری زیادی نمی دهد، مساعد کارآفرینی نیست.
محیط سیاسی چگونه کسب و کار را حمایت و یا سرکوب می کند؟
- شرایط ناپایدار سیاسی که در آن سیاست های دولتی مدام در حال تغییر است کسب و کار را دلسرد می کند و باعث می شود که سرمایه گذاران نسبت به امنیت سرمایه خود واهمه داشته باشند
- حمایت دولتی برای توسعه اقتصادی از طریق توسعه زیرساخت، تسهیلات، پارک های علم و فناوری و هر آنچه مشوق کسب و کار است.
- مالیات زیاد که می تواند سود را کم کند، معمولا کارآفرینان را دلسرد می کند. از طرف دیگر، معافیت های مالیاتی مشوق کسب و کارها و استارتاپ ها می باشد.
- دسترسی به زیرساخت ها و خدمات همگانی همچون جاده های خوب، برق، امکانات ارتباطی و عدم وجود فساد و کاغذ بازی برای دسترسی به تسهیلات ذکر شده معمولاً کارآفرینان را تشویق و جذب می کند.
- آزادی اقتصادی با قانونگذاری مطلوب و موانع کم به منظور راه اندازی کسب و کار مشوق کارآفرینان است.
عوامل اقتصادی موثر بر راه اندازی کسب و کار
اقتصاد عامل بسیار مهمی است که بر کسب و کار موثر است.
- قدرت خرید عمومی مردم که با سطح درآمد و رفاه اقتصادی منطقه مشخص می شود، نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها دارد
- در زمان رکود اقتصادی، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و عدم تمایل به سرمایه گذاری، کسب و کارها با واکنش منفی مواجه می شود.
- در اقتصاد معیشتی بیشتر مردم با کشاورزی درگیر هستند، محصول خود را مصرف می کنند و مابقی را با کالاها و خدمات ساده مبادله می کنند.
دسترسی به منابع اساسی در راه اندازی کسب و کار
- یکی از عوامل کلیدی و موثر بر راه اندازی کسب و کار، دسترسی به منابعی همچون سرمایه، نیروی انسانی، مواد اولیه، زیرساخت و خدمات همگانی است.
- سرمایه برای راه اندازی کسب و کار حیاتی است. دسترسی به سرمایه به کارآفرین اجازه می دهد که عوامل دیگر را کنار هم گرد آورده و اقدام به تولید محصول یا خدمت کند.
- اهمیت سرمایه انسانی و کارمندان را نباید نادیده گرفت. هیچ کسب و کاری بدون کارمندان ماهر و متعد موفق نمی شود.
- وجود کسب و کارهای زیاد و متنوع مستلزم دسترسی به مواد خام می باشد.
- زیرساخت فیزیکی و خدمات همگانی همچون جاده های سالم و با کیفیت، پارکینگ، امکانات ارتباطی و برق همگی فاکتورهایی اساسی در کارکرد بدون نقص یک کسب و کار هستند.
تاثیر مسائل روانشناختی بر راه اندازی کسب کار
با وجود اهمیت تمام موارد بالا، موفقیت یک کسب و کار جدید به تیپ شخصیتی کارافرین بر می گردد.
کارآفرین در حقیقت رهبر و راهبر کسب و کار است و نیاز است تا ویژگی های زیر را داشته باشد:
• سخت کوشی و سماجت در کار
• قدرت مدیریت و کاهش ریسک
• قدرت ایجاد و توسعه یک کسب و کار جامع و داشتن نقشه های آماده جایگزین
• جهت گیری قوی که رسیدن به اهداف را آسان می کند
با برداشته شدن موانع تجارت و به وجود آمدن فرصت های بزرگتر و افزایش امنیت شغلی، شرایط برای کارآفرینی به مراتب بهتر از قبل می باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!