کسب و کار روستایی چیست

کسب و کار روستایی چیست

اكنون توسعه‌ی روستايي بيش از گذشته با پديده‌ی كارآفريني سرو كار دارد. مؤسسات و شخصيت‌هاي رواج دهنده‌ی توسعه‌ی روستايي، كارآفريني را به منزله‌ی يك مداخله‌ی راه‌بردي مي‌دانند كه مي تواند فرايند توسعه‌ی روستايي را تسريع بخشد اما به نظر مي‌رسد كه همگي آنها بر نياز به گسترش بنگاه‌هاي اقتصادي روستايي نيز توافق دارند. آژانس‌هاي توسعه، كارآفريني روستا را به عنوان يك نيروي اشتغال‌زاي بزرگ، سياست‌مداران آن را همچون يك راه‌برد كليدي براي جلوگيري از نا آرامي در مناطق روستايي، و كشاورزان، آن را وسيله‌اي براي بهبود درآمد خويش مي‌دانند.
به اين ترتيب، كارآفريني از نقطه نظر تمام اين گروه‌ها به عنوان وسيله‌اي براي بهبود كيفيت زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي و ابزاري براي تثبيت اقتصاد و محيطي سالم تلقي مي‌گردد.
در شرايط وجود يك سمت‌گيري كارآفرينانه در قبال توسعه‌ی روستايي، اين موضوع پذيرفته مي‌گردد كه كارآفريني، يك نيروي مركزي براي نيل به رشد و توسعه اقتصادي است. بدون آن، ديگر عوامل توسعه به هدر رفته و تلف مي‌شود؛ با اين حال، پذيرش اين نكته نمي‌تواند به تنهايي به توسعه‌ی روستايي و پيشبرد فعاليت‌هاي اقتصادي بيانجامد. كارآفريني در نواحي روستايي در جستجوي تركيب واحدي از منابع، هم در درون و هم در خارج از فعاليت‌هاي كشاورزي است.
مثال‌هاي متنوعي از كاربردهاي غيركشاورزي منابع موجود همچون: گردشگري، آهنگري، درود گري، ريسندگي و مثال‌هايي از تنوع بخشي به فعاليت‌هاي نه چندان وابسته به كشاورزي در زمينه‌هاي منابع آب، اراضي جنگلي، ساختمان، مهارت‌هاي موجود و توانمندي‌هاي محلي وجود دارد كه همگي با كارآفريني روستايي متناسب است. تركيب كارآفرينانه‌ی اين منابع در رشته فعاليت‌هايي همچون: تسهيلات گردشگري، ورزش و اوقات فراغت، آموزش فني و حرفه‌اي، خرده فروشي و عمده فروشي، فعاليت‌هاي صنعتي (در سطح مهندسي و استاد كاري)، خدمات مشاوره‌اي، توليدات با ارزش افزوده بالا همچون گوشت، شير، فرآورده‌هاي چوبي و ساير فعاليت‌هاي خارج از مزرعه تجلي مي‌يابد.
كارآفريني روستايي اساساً تفاوتي با كارآفريني در شهر ندارد جز اينكه بايد آن را در فضاي روستا تصور نمود.

پترين (۱۹۹۴) كارآفريني روستايي را مجموع سه گزاره ذيل تعريف مي‌نمايد:
نيرويي كه ساير منابع را براي پاسخگويي به يك تقاضا بي‌پاسخ بازار بسيج مي‌كند
توانايي خلق و ايجاد چيزي از هيچ
فرآيند خلق ارزش به وسيله امتزاج مجموعه واحدي از منابع در راستاي بهره‌گيري از يك فرصت
آنچه در مجموع مي‌توان براي تعريف مقوله كارآفريني روستايي بكار برد عبارتست از: «بكارگيري نوآورانه منابع و امكانات روستا در راستاي شكار فرصت‌هاي كسب ‌و كار».
اين نوع کسب و کارها با توجه به اندازه‌ي کوچک روستاها، در مقياسي کوچک هستند و اغلب بين ۱۰-۲۰ نفر بوده و با توجه به غالب بودن فعاليت‌هاي کشاورزي و کارگاهي از کارايي خاصي برخوردارند. با توجه به تغييرات عصر کنوني و ورود به جامعه‌ي اطلاعاتي، کسب و کارهاي روستايي نيز در نوع دچار تغيير و تحول شده‌اند و انواع کسب وکارهاي خدماتي، توليدي، صنعتي و فناوري اطلاعات در آن ديده مي‌شود.

در مقاله بعد می خوانید:

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

مراحل گام به گام و اصولی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به صورت کاملا علمی و تکنیکی با توجه با راههای رفته شده توسط سایت های بزرگ بین المللی . با ما همراه باشید

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

مقالات مشابه

میزان سوددهی یک طراحی وب سایت

میزان سوددهی یک طراحی وب سایت

/
میزان سوددهی یک طراحی وب سایت میزان سوددهی یک طراحی وب سایت میزا…
بهترین روش های طراحی سایت

بهترین روش های طراحی سایت

/
بهترین روش های طراحی سایت بهترین روش های طراحی سایت اگر کمی…
طراحی اپلیکیشن اندروید و مارکت ها

طراحی اپلیکیشن اندروید و مارکت ها

/
طراحی اپلیکیشن اندروید و مارکت ها طراحی اپلیکیشن اندروید و مارکت ها: در …
نقش گرافیک سایت در جذب مخاطب
,

نقش گرافیک سایت در جذب مخاطب

/
نقش گرافیک سایت در جذب مخاطب نقش گرافیک سایت در جذب مخاطب : هنگامی که س…
تغییر تصمیم دوباره از گوگل! این بار برای عدم نمایش نام نویسنده در نتایج جستجو

تغییر تصمیم دوباره از گوگل! این بار برای عدم نمایش نام نویسنده در نتایج جستجو

/
تغییر تصمیم دوباره از گوگل! این بار برای عدم نمایش نام نویسنده …
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به گفتگو ملحق بشید ؟
در صورت تمایل همکاری کنید !

پاسخ دهید